lauantai 26. toukokuuta 2018

Rautanyrkki silkkihansikkaassa ja agenda hegemonian palauttamiseksi


Muutama päivä sitten maailmalla uutisoitiin innoissaan siitä, kuinka katolisen kirkon johtaja ja Vatikaanin päämies paavi Franciscus yltyi hempeisiin sanoihin tavattuaan chileläisen katolisten pappien hyväksikäytön kohteeksi joutuneen homomiehen. Kahdenkeskisessä keskustelussa paavi oli miehen kertoman mukaan sanonut: ”… sillä ei ole merkitystä, että olet homoseksuaali. Jumala loi sinut sellaiseksi, hän rakastaa sinua sellaisena, enkä minä välitä siitä …”.
Vain parin päivän kuluttua chileläisen miehen tapaamisesta paavilla oli jo tyystin toinen ääni kellossa, kun hän puhui Italian piispojen kokoontumisessa. Paavi neuvoi estämään pappisseminaareihin pääsyn kaikilta homoilta, joita hän kehotti pitämään silmällä. Myös sellaisten papiksi pyrkivien, joiden osalta ei voida olla täysin varmoja seksuaalisesta suuntautumisesta, pääsy pappisseminaariin tulee paavin mielestä mieluusti estää.
Monet ovat erehtyneet luulemaan, että paavi Franciscus edustaisi uudistusmielisyyttä esimerkiksi homojen aseman suhteen mutta kuten edellä oleva esimerkki osoittaa, ovat tällaiset toiveet turhia.
Tarkkaavaisemmat ovat muistuttaneet, että kaiken silloin tällöin esitettävän näennäisesti myötämielisen fasadin takana katolisen kirkon virallinen kanta esimerkiksi naisten asemaan kirkossa, seksuaali- ja lisääntymisoikeuksiin, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin sekä perhe-etiikkaan ei ole muuttunut. Kirkon johtajana sekä kirkon hallinnollisen ja strategisen ytimen, eli Vatikaanin, päämiehenä paavi on sitoutunut näihin kantoihin. Paavi Franciscus ei tee sääntöön minkäänlaista poikkeusta.
Paavi on rautanyrkki silkkihansikkaassa, joka on hetkenä minä hyvänsä ja tarpeen niin vaatiessa valmis iskemään virallisen dogmaattisen todellisuuden toimintaohjeineen – vrt. Italian piispolle annettu ohjeistus – vasten kasvoja.
Euroopan parlamentaarisen väestö- ja kehitysfoorumin (EPF) huhtikuussa julkaistu kirja piirtää harvinaisen selvän kuvan Vatikaanin keskeisestä roolista hankkeessa, jonka tarkoituksena on suunnitelmallisesti edetä Euroopassa kohti lainsäädännöllistä tilaa, missä erityisesti seksuaali- ja lisääntymisoikeudet ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema vastaavat sitä, mitä katolinen kirkko yhdessä muiden ultrakonservatiivien kristillisten tahojen, kuten ortodoksisen kirkon, kera opettaa. Pyrkimykset ylittävät osin jopa sen, mitä julkiset opilliset linjaukset antavat ymmärtää. Tästä hyvänä esimerkkinä on tavoite homoseksuaalisuuden uudelleenkriminalisoimiseksi ja niin sanotun ”homopropagandan” kieltäminen.
EPF:n kirjan paljastaman Agenda Europe -verkoston motiivit ovat syvällä ultrakonservatiivisissa kristillisissä valtapoliittisissa pyrkimyksissä, joissa varsinkin katolisella kirkolla on paljon pelissä eurooppalaisessa kontekstissa. Entisen rautaesiripun takaisissa maissa, kuten Serbiassa, myös ortodoksisella kirkolla on merkittävä asema.
Agenda Europe -verkosto on aistinut tilaisuutensa tulleen esimerkiksi Puolan ja Unkarin kaltaisissa Visegrad -maissa, missä totalitaarisilla otteilla maustettu nationalismi on nostanut vauhdilla päätään. Tilanne vastaa pitkälti Venäjää, missä totalitaarinen hallinto nojautuu yltiöpäiseen kansallismielisyyteen, jota vahvistaa kansaa yhdistävä uskonto. Ortodoksinen kirkko onkin noussut Venäjällä uuteen kukoistukseensa vannoen uskollisuuttaan hallinnolle. Hallinto puolestaan hyödyntää sulavasti ortodoksisen kirkon traditionalistisia seksuaali- ja perhe-eettisiä näkemyksiä luodessaan mielikuvia kansaa ja yhteistä ”elämäntapaa uhkaavista sisäisistä vihollisryhmistä”, kuten seksuaalivähemmistöistä. Agenda Europe -verkoston uskonnolliset taustavoimat tavoittelevat samaa asetelmaa keinoja kaihtamatta – jopa venäläinen raha kelpaa.
Vallan, kulttuurisen hegemonian ja entisen aineellisen loiston palauttaminen kiinnostaa katolista kirkkoa ja muita Agenda Europe -verkoston ultrakonservatiiveja vaikuttajia. 
Loppuun hieman paatosta:
Kristillistä retoriikkaa käyttäen näitä alhaisia vallan ja mammonan tavoittelijoita, jotka sotkevat jalkoihinsa sekä naiset että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt, voisi  liittolaisineen ja käskyläisineen hyvällä syyllä kutsua ”langenneiksi” ja ”pois poikenneiksi”, joille viimeisellä tuomiolla lausutaan kuuluisat sanat:
Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.
Lähdeluettelo:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti